Alfhildnytt

Alfhildnytt

Om bloggen

Här berättar vi om genomförda händelser och aktiviteter i Alfhild Agrell-sällskapet.

Tillbaka till hemsidan

27 okt 2018: Invigning av Härnösands kommuns konstnärliga gestaltning av Alfhild Agrells plats på Stora torget, skapad av Daniel Franzén

AlfhildnyttPosted by Alfhild Mon, November 12, 2018 19:35:56

Dagen D, äntligen! Äntligen skulle hela konstverket stå där i all sin glans: muralmålningen med motiv från Agrells skrivarlyetapet, klottret (”Alfhild was here!”) uppe på taket mellan gamla Sundsvallsbanken och gamla Prismahuset, påminnelsen om Alfhild Agrell på Google Earth via hennes namn på cykelparkeringens tak, huvudverket med en mängd Agrellska småfilmer som visas på en skärm en och en varje dag – plus en hemlig hälsning till henne någonstans som ingen, säger ”ingen”, har sett eller kommer att ha sett inom det närmaste århundradet…

Invigningen blev på Alfhilds villkor. För att skämta med oss (hösten var osedvanligt mild) serverade hon en isig snöstorm på morgonen men skärpte sig lagom till invigningen, stillade snöfallet och bröt igenom med solen.

Alla var där! Och dessutom Konsthallens chef Linda Nordlander Frisk, estradpoeten Anita Jacobson, kommunalrådet Karin Frejarö, konstnären Daniel Franzén, Agrell-sällskapets Maria Lycken, Norrdans… Plus över hundra A A-fans!

Efter själva invigningen bjöds på kaffe och jättebullar i ett gemytligt mingel på Konsthallen.



18 o 20 okt 2018: Världspremiär av Norrdans Alfhild Agrells arv

AlfhildnyttPosted by Alfhild Mon, November 12, 2018 19:32:59


Salongen var fullsatt. Härnösandsborna känner sitt danskompani Norrdans och är kanske mer insatta i nutida dans än många andra. Sålunda kokade salongen av förväntningar inför Norrdans gestaltning av två noveller ur Agrells novellsamling En lappbok.

En illustration av ”Svart invärtes” serverades besökaren redan före föreställningen: på programbladet. Det svarta i människans inre kräks upp som en äcklig spya till allmän beskådan. Så är också novellen gestaltad utifrån en inre svärta, konkret uttryckt i en rasande känslostorm av dödssynder på scenen: vrede, girighet, avund, frosseri, högmod.

Bild:

Efter paus kom så novellen ”Glansvit” till uttryck, en linjär berättelse, och likaså kronologiskt dansad av danskompaniet: renkon Glansvits ägare Tatjtje vill att hon ska föda en kalv åt honom, så vit och vacker som möjligt, och väljer därför ut den mest passande tjuren som far till kalven. I protest vägrar Glansvit att ge sin unge di och söker istället upp den tjur hon själv fattat tycke för: den fulaste i hela renflocken. Tatjtje hämnas i vredesmod genom att vid höstslakten välja just honom att dö först av alla: ”Nästa vår ska du, Glansvit, åter föda en snövit kalv”, förespår och hotar han henne.

Men det blir inte så. Glansvit bestämmer själv sitt öde.

Denna berättelse, så talande, så närvarande, så gripande, kunde publiken följa genom hela händelseförloppet på scenen. Reaktionen var andlös.

Bild:



6 okt 2018: Föreläsning av Eva Söderberg: Alfhild Agrell: Kvinnorna och staden.

AlfhildnyttPosted by Alfhild Mon, November 12, 2018 17:36:12

Eva Söderberg var en av initiativtagarna till bildandet av Alfhild Agrell-sällskapet. Nu verkar hon på Södertörns högskola men återvände till sin hemstad Härnösand med en föreläsning under A A-året.

I Agrells texter återfinns ofta barndomsstaden Härnösand. Den var källan till författarens trygghet och självkänsla, vilket gav henne kraften att senare verka i och påverka det sena 1800-talets ideologiska diskussioner i Stockholm. Eva Söderberg tog staden Härnösand som utgångspunkt för sin föreläsning. Där iscensatte den unga Alfhild barndomens glada upptåg och ungdomsårens våghalsiga äventyr.

Härnösand har också beskrivits i mycket positiva ordalag av en senare författare, Ester Lindberg, som valde denna stad som uppväxtmiljö i sina romaner om unga flickor på sin väg ut mot vuxenlivet.




29 sep 2018: Agrells sagobok Prins Pompom inspirerar till nytt lekrum på Länsmuseet Murberget

AlfhildnyttPosted by Alfhild Mon, November 12, 2018 15:06:22

Nu har Prins Pompom flyttat in i Länsmuseet! Vägg i vägg med den stora utställningshallen där för närvarande Alfhild Agrell huserar finns nu också hennes enda sagofigur Prins Pompom och hans slott. Barnen välkomnas att lära känna prinsen och leka i slottet men också att leva sig in i andra sagor på sagostunderna under hösten. Välkomna varje lördag kl 13.00!





27 sep 2019: Svältringen. Musikalisk salong i Alfhild Agrells anda

AlfhildnyttPosted by Alfhild Sun, October 21, 2018 19:05:38

27 sep 2019: Svältringen. Musikalisk salong i Alfhild Agrells anda

Operastudion på Kapellsberg förnekar sig aldrig! Och inte heller Musiksällskapets Anders Olsson!

”Svältringen”, som Alfhild Agrell var en av initiativtagarna till, innebar på sin tid en musikalisk salong med endast enkel förtäring, till skillnad från den gängse formen av påkostad bjudning. I samma anda välkomnades Härnösandspubliken mitt i Länsmuseet Murbergets Agrell-utställning med te och smörgås, medan Anders Olsson berättade om de olika kvinnoporträtten i – och läste ur – tre av Agrells dramer: Räddad, Småstadsliv och Vår! Operastudions elever kommenterade allteftersom de olika dramerna musikaliskt. Och mötet mellan de två konstarterna drama och musik mitt i utställningshallens svältring skapade en tredje förhöjd upplevelse hos publiken.

Läs vidare artikeln i Tidningen Ångermanland

https://www.allehanda.se/logga-in/te-smorgas-och-litterar-salong-hemma-hos-alfhild-agrell-i-alla-fall-nastan-hapnadsvackande-hur-duktiga-de-ar




Nypremiär av Agrells En huvudsak på Länsmuseet Murberget

AlfhildnyttPosted by Alfhild Sun, October 21, 2018 17:33:30

En ny teatergrupp har bildats, nämligen ”Teater Alfhild”! Primus motor är Christoffer Wallin, bördig från Härnösand. Dess syfte är att presentera pjäser av Alfhild Agrell och andra som skriver i hennes anda. Den fösta pjäsen de satte upp var Kamalas längtan av Inger Edelfeldt, och 8 och 9 sep var det alltså dags att visa En huvudsak av Agrell, en kort pjäs från början av 1880-talet, som handlar om den nygifta frun som längtar efter lyx och flärd (till exempel en ny hatt varje säsong) men inte har en aning om hur det är ställt med familjens ekonomi – och hennes problemtyngde man. En riktig fars med fart och komik, där budskapet handlar om vikten av att vara uppriktig i sitt äktenskap och diskutera ärligt de problem som angår båda parter.

Ett härligt lustspel där skådespelarna verkligen spelade ut hela sitt register. Proffsigt!

Läs vidare artikeln i Västernorrlands Allehanda https://www.allehanda.se/logga-in/for-forsta-gangen-pa-100-ar-en-hufvudsak-av-alfhild-agrell-satts-upp-i-hemstaden-harnosand





6 sep 2018: Invigning av Alfhild Agrell – ständig rebell, den stora utställningen på Länsmuseet Murberget

AlfhildnyttPosted by Alfhild Sun, October 21, 2018 17:20:00

6 sep 2018: Invigning av Alfhild Agrell – ständig rebell, den stora utställningen på Länsmuseet Murberget

En ansenlig skara intresserade hade samlats i den stora utställningshallen där Alfhild Agrell flyttat in med dramer och teaterinteriörer, Ellen Key-brev och nutida teaterföreställningar, noveller och romaner, modern dans och historiska data. Museichefen Jenny Samuelsson invigningstalade, utställningsproducenten Maria Sundström berättade om syftet med och tankarna bakom utställningen och sällskapets ordförande Maria Lycken skissade brottstycken från Agrells eget liv – framför allt hennes uppväxt i Härnösand – och hennes konstnärskap.

Läs vidare artikeln i Tidningen Ångermanland: https://www.allehanda.se/logga-in/alskad-hatad-omstridd-ny-utstallning-om-dramatikern-och-den-standiga-rebellen-alfhild-agrell



3 sep 2018: Namnsdagkalas i Prästgården på Länsmuseet Murberget

AlfhildnyttPosted by Alfhild Sun, October 21, 2018 16:14:23

Varje år firar vi Alfhilds namnsdag, och i år gick kalaset av stapeln på Murberget i den vackra prästgården. Vänliga sällskapsmedlemmar hade bakat allsköns kaffebröd och en lång rad intresserade lyssnare bänkade sig allteftersom i prästgårdens stora sal.

Tyvärr fick vi meddela ett mässfall: konstnären för gestaltningen av Alfhild Agrells plats hade skadat ryggen när han målade den stora tapetmuralen på Stora torget och kunde därför inte komma och berätta om sitt sitt syfte och sitt arbete med utsmyckningen. Men istället fick vi höra den kanske allra mest gripande novellen av Agrells hand, ”Glansvit” (ur samlingen En lappbok, 1919). Karin Lidén läste och skapade en andlös tystnad i rummet, uppfyllda som vi var av renkon Glansvit och hennes öde. Omkvädet ”Renkor äro ju som vinden, så fulla av nycker och så svåra att förstå sig på” ekar genom hela berättelsen.

I samtalet efteråt resonerade vi om samernas situation, historiskt och idag utifrån en annan liten text, ”Blodspår”, i samma bok, som skildrar en avrättning av 200 samer. Margareta Bergvall som studerat ämnet berättade historien bakom händelsen. Agrell sammanfattar: ”Vackra blodsjö, jag känner för dig, jag lider med dig och skall minnas dig för evigt.”



Next »